För dig som flyttar in

Inflyttning
Första vardagen i varje månad räknas som inflyttningsdag. From klockan 12.00 denna dag har du tillgång till din nya lägenhet. 

Nycklar, parkeringstillstånd
Nycklarna till lägenheten lämnas ut enligt överenskommelse med kundservice.  Kolla med din ort om tillfälligt parkeringstillstånd tillhandahålls.

Hushållsel & telefon
När det gäller din hushållsel sker anmälan till nätleverantören enligt bestämmelsen för din ort. Vilken elleverantör du vill anlita väljer du förstås själv.

Flytt av ditt telefonabonnemang måste du också komma ihåg att göra.

Hyran
Hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början. 

Vid försenad inbetalning av hyra eller avgift lämnas ärandet till Intrum Justitia, vilket medför extra kostnader. 

Tveka inte att ta kontakt med oss om problem uppstår med inbetalningen av hyran. 

Autogiro
Att betala hyran via autogiro har många fördelar som att hyran alltid blir betald i rätt tid och du slipper betala förseningsavgift, det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto.

Internet
Alla Hemåts lägenheter har tillgång till snabb Internet-uppkoppling med bredband. Operatörer är ComHem eller Bredbandsbolaget.

Nycklar
Till varje lägenhet följer det 2-3 nycklar.

Vill du ha fler nycklar behöver du en rekvisition och kostnaden tillfaller dig. Tänk på att om du tappar bort någon nyckel så får du bekosta ett låsbyte när du flyttar från lägenheten, så var rädd om dom!

Adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos
Svensk adressändring https://www.adressandring.se mot en avgift.

Gemensamma utrymmen
Tvättstuga och bastu är de viktigaste gemensamhetsutrymmena i hela fastigheten. Var och en som nyttjar tvättstugan måste städa efter sig. Mattor får ej tvättas i hushållstvätt-maskinerna. Följ anvisningarna för tvättmaskinerna noga.

Om någon maskin eller ett torkskåp går sönder ring felanmälan och anmäl felet. Lämna tvättstugan och bastun i det skick du vill finna den i. 

Skötselråd & tips
Här nedan har vi sammanställt några enkla skötselråd och bra tips för dig som bor i lägenhet. Om du är osäker på något eller har praktiska frågor, kontakta din fastighetsskötare.

Väggar
Målade väggytor tvättas med ljummet vatten och milt rengöringsmedel. Tapet med ytskikt av plast torkas försiktigt med fuktig trasa. Papperstapeter samt juteväv, strå– och linnetapeter dammas bara av. På plastdetaljer fungerar det bra med ljummet vatten och milt rengöringsmedel.

För att sätta upp saker på väggarna behövs olika hjälpmedel. I handeln finns speciellt anpassade krokar för olika typer av väggar. Undvik att göra hål ovanför eller nedanför strömbrytare och vägguttag.

Borra inte i kakel själv. Vill du göra hål, låt en fackman göra jobbet! Du kan bli skyldig att betala återställningskostnad för de hål du borrat i väggar och tak. Använd gärna själv-häftande krokar om du ska sätta upp något på en kakelvägg. 

Golv
Skydda golvet genom att sätta möbeltassar på möblerna. När du flyttar tunga möbler är det lättare om du lägger en matta eller filt under möbeln och skjuter den till sin plats. Rengöring: Laminat/parkett och plast - fuktig trasa och milt rengöringsmedel, torka genast med torr trasa. Linoleum - ljummet vatten, milt rengöringsmedel, torka genast med torr trasa. Använd polish sparsamt och bara när golvet börjar bli slitet.

Kök
Kyl & frys: Rengör med en mjuk svamp, ljummet vatten och diskmedel. Torka torrt efteråt för att undvika isbildning. Frosta av frysen regelbundet, det ger en jämnare temperatur och sparar energi. Dessutom mår matvarorna bättre i en fräsch frys. Spis: Tvätta spisen med ljummet vatten och diskmedel. Torka bort fettfläckar från spishäll och ugn så fort som möjligt så att de inte bränns fast. Ugnen görs ren med diskmedelslösning. Är den svår att få ren finns det effektiva rengöringsmedel att köpa.

Fläkt & ventiler: Om du håller fläkt och ventiler rena minskar nedsmutsningen i köket. Dessutom ökar brandrisken om det är fett i spiskåpan och fläktens filter. Lampor: Lampor i spis, kylskåp, diskbänksbelysning, badrum och liknande är förbrukningsmaterial och bekostas och bytes av hyresgästen. 

WC & badrum
Mjuk borste och milt rengöringsmedel är bästa sättet att hålla porslinet snyggt. Tvätta badkar efter varje bad och rengör toalettstolen med WC-borste och rengöringsmedel. Undvik stopp i avloppet genom att inte spola ner föremål i WC och handfat. Häll inte ut kemikalier i avloppet, de ska lämnas till närmaste miljöstation. Rengör golvbrunnen med jämna mellanrum. För att undvika framtida vattenskador, undvik att rikta duschstrålen direkt mot badrumsväggen. För att undvika fuktskador i badrum är det viktigt med bra ventilation. Enklaste sättet att ventilera är att låta badrumsdörren stå öppen samt att vädra genom badrumsfönstret.

Balkong & uteplats
Skotta på vintern. Har du balkong eller uteplats är det ditt ansvar att hålla dem fria från is och snö. 

Källsortering
Källsortering gäller på alla orter. Det innebär att alla sopor skall källsorteras i komposterbart och brännbart.

Så här sorterar du ditt hushållsavfall:

  • Matrester och annat biologiskt material läggs i särskild påse.
  • Brännbart avfall läggs i en vanligt plastkasse. Inget löst avfall, allt måste läggas i väl försluten soppåse.
  • Tidningar och förpackningar av glas, plast, metall och papper lämnas på närmaste återvinningsstation om dessa kärl inte finns i soprummet.

OBS! Alla flyttkartonger skall ni bära till kommunens sopsorteringsstationer.

Viktiga telefonnummer

Felanmälan hiss:                     

Boden: Kone 020-72 20 20

Kalix: Nord Security 073-079 97 61, 073-028 04 91

Under icke ordinarie arbetstid (Vid handhavande fel debiteras den som orsakat hissfelet, åk därför med vid t ex av/inflyttning för att inget ska rasa och bryta fotocellen)                   

Akuta fel och Störningsjour
Mån-fre 16.00-07.00 samt lör och sön

Boden: Securitas 010-470 57 00

Kalix: Nord Security 073-079 97 61, 073-028 04 91

OBS! Vid utryckning av störningsjouren så tillfaller kostnaden personen som orsakar störningen. 

Upplåsning lägenhet                      

Boden: Securitas 010-470 57 00

Kalix: Nord Security 073-079 97 61, 073-028 04 91

Under icke ordinarie arbetstid (debiteras direkt hyresgästen med 350 kr vardagar och 500 kr helgdagar.)   

Felanmälan tv och bredband                                                              

ComHem: 0771-55 00 00

Bredbandsbolaget: 0770-77 70 00

Var en god granne!

Att bo i flerfamiljshus innebär att ha sina grannar nära inpå. För att alla skall trivas är det viktigt att visa hänsyn och inte störa sin omgivning.

Att tänka på för dina grannars skull:

• Ha inte för hög volym när du spelar musik, lyssnar på radio eller ser TV.
• Förvarna gärna dina grannar om du ska ha fest.
• Skaka inte mattor och sängkläder från balkongen.
• Grillning och cigarettrökning på balkongen rekommenderas inte.
• Om du har husdjur så se till att de inte stör omgivningen.
• Matning av fåglar är ej lämpligt i våra bostadsområden. Det skräpar ner och drar till sig möss och råttor.
• Du bör visa extra hänsyn klockan 22.00-08.00.
• Rastning av hund eller katt är förbjudet inom bostadsområdet. Lösa hundar och katter bör undvikas för att visa hänsyn till dina grannar. Många är allergiska eller rädda.